Jury 2019

Op WFFR kun je niet alleen genieten van ruim 100 filmvertoningen, de films komen ook in verschillende categorieën in aanmerking voor de Flamingo Award. De films worden beoordeeld door een professionele jury. Graag stellen we de jury van WFFR 2019 aan je voor!

Christiaan van der Hoeven

Als adviseur bedreigde soorten werkt Christiaan van der Hoeven met collega’s en partners van het WFF aan de bescherming van bedreigde soorten planten en dieren en hun leefgebieden in Afrika en China. Belangrijke thema’s zijn wildlife crime en (grensoverschrijdende) netwerken van natuurgebieden.
Naar welke soort wildlife films kijk je het meest uit?

“Ik kijk vooral uit naar wildlife films die een nieuwe invalshoek hebben. Er zijn veel films en documentaires met schitterende natuurbeelden en verhalen, maar ze voegen niet altijd iets nieuws toe. Ik leer graag nieuwe dingen.”

Wat kenmerkt volgens jou een goede wildlife film?

“Een goede wildlife film belicht het onderwerp van verschillende kanten. Zeker als er een issue wordt aangesneden, is het belangrijk om dit niet eenzijdig in beeld te brengen. Een goede film laat verschillende perspectieven aan bod komen. Maar een film die je bij de keel grijpt, of het nou is vanwege schoonheid of juist het verhaal erachter, is natuurlijk ook geslaagd.”

Waar raak je zelf geïnspireerd door tijdens het kijken naar wildlife films?

“Een film inspireert me als ik na het zien van een film nog meer over het onderwerp, de persoon of organisatie wil weten. Dan hebben de makers een snaar weten te raken.”

Liliana Jauregui

Liliana Jauregui werkt sinds 15 jaar bij IUCN NL, ‘s werelds grootste en oudste unie voor natuurbescherming. Ze houdt zich bezig met natuurbehoud, economische en sociale ontwikkeling in voornamelijk Zuid-Amerika. Vanaf 2018 verdiept Liliana zich in hoe film kan bijdragen aan natuurbescherming.
Naar welk soort wildlife films kijk je het meeste uit?

“Films die iets teweegbrengen en inzicht geven in minder bekende problematieken. Ik werk samen met documentairemakers om bewustwording te creëren, bijvoorbeeld voor illegale handel. Film is daarvoor een prachtig middel.”

Wat kenmerkt volgens jou een goede wildlife film?

“Ik geloof dat wij steeds meer vervreemd raken van de natuur. Een goede wildlife film kan mens en natuur weer verbinden. Daarnaast houd ik ook van films die laten zien hoe mooi en majestueus de natuur is, maar niet op een idealistische manier. Een goede wildlife film laat niet alleen de pracht van de natuur zien, maar toont ook haar kwetsbaarheid. De film moet de kijker niet verleiden om naar het getoonde gebied toe te gaan.”

Waar raak je zelf geïnspireerd door tijdens het kijken naar wildlife films?

“Als ik de drijfveer van de filmmaker goed terugzie in de film. Dat vind ik bewonderenswaardig en inspirerend.”

Mildred Roethof

Mildred Roethof  is regisseur, documentaire/televisiemaakster en producent. Sinds 2010 is ze creatief directeur van haar eigen productiemaatschappij HUMAN NATURE FILMS. In haar documentaires belicht ze sociaal maatschappelijke thema’s over mens en natuur in binnen en buitenland. Afgelopen jaar ontving ze tijdens het WFFR de Conservation Award voor haar film Wildlife Savers, unsung heroes.
Naar welk soort wildlife films kijk je het meeste uit?

“Films die mij raken, beroeren en mij voor langere tijd tot nadenken aanzetten.”

Wat kenmerkt volgens jou een goede wildlife film?

“De inhoud moet vooral beklijven en de beelden moeten filmisch indrukwekkend zijn.”

Waar raak je zelf geïnspireerd door tijdens het kijken naar wildlife films?

“Het verhaal zelf, de natuur, de dieren, de kwetsbaarheid, de kracht van de natuur, de dynamiek van de film… Ik wil tijdens het kijken van een film graag meegenomen worden in het verhaal op zo’n manier dat de rest er even niet meer toe doet.”

Frans Schepers

Frans Schepers is mede-oprichter en algemeen directeur van Rewilding Europe sinds 2011. Daarvoor werkte bij het WNF als internationaal programmaleider op beschermde gebieden en bedreigde soorten. Sinds 2017 is Frans de Executive Producer van een zesdelige tv-serie over de terugkomst van wildlife in Europa. Deze zal begin 2020 wereldwijd vertoond worden.
Naar welk soort wildlife films kijk je het meeste uit?

“Films over Europese natuur! De pracht van Europese landschappen en de spectaculaire terugkeer van wilde diersoorten. De grote kansen voor natuurontwikkeling en herstel kunnen niet genoeg benadrukt worden. Ik hoop dat er dit jaar een aantal goede inzendingen over Europa zijn.”

Wat kenmerkt volgens jou een goede wildlife film?

“Films over de uitdagingen van wilde dieren, maar ook over de oplossingen. Ik ben positief ingesteld en er zijn veel succesverhalen over het herstel van dierpopulaties. Ik vind dat we dit meer moeten laten zien om mensen enthousiast te maken over de mogelijkheden.”

Waar raak je zelf geïnspireerd door tijdens het kijken naar wildlife films?

“Door dieren in het landschap en interacties in het wild. Ik ben zelf veel in het veld geweest (voor werk en hobby) en ik herken vaak locaties waar films gemaakt zijn. Ik probeer dan alles wat ik zie en hoor te determineren. Die herkenbaarheid en verbinding maakt het voor mij heel tastbaar -alsof ik er zelf ben – en roepen vaak mooie herinneringen op. Alleen de geuren ontbreken!”

Rachel Visscher

Rachel Visscher werkt als schrijfster van toneelstukken, artikelen en boeken. Daarnaast maakt ze documentaires voor o.a. de NCRV. Haar jeugdfilm Raffaelo in het Wild wordt dit jaar vertoond in het WFFR Scholenprogramma.
Naar welk soort wildlife films kijk je het meeste uit?

“Er zijn twee soorten natuurfilms waar ik bijzonder veel affiniteit mee heb. Enerzijds zijn dat films die ons leren dat we zuiniger met onze aarde om moeten gaan. We hebben daarin een belangrijke verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties. Dit soort films kunnen het publiek onderwijzen en de ernst van o.a. milieuvervuiling tonen. Daarnaast houd ik van films die het gedrag en de intelligentie van dieren laten zien. En hoe hard ze moeten ‘werken’ om in de natuur te overleven!”

Wat kenmerkt volgens jou een goede wildlife film?

“Als filmmaker vind ik het belangrijk dat de maker goed heeft nagedacht over de wijze waarop het publiek meegevoerd wordt in de vertelling. Mooie beelden en muziek kunnen daarbij helpen, hoewel dat geen absolute voorwaarde is. Ook minder perfect afgewerkte films kunnen prachtig zijn. Zolang ze maar met integriteit en liefde gemaakt zijn en ik als kijker geraakt word.”

Waar raak je zelf geïnspireerd door tijdens het kijken naar wildlife films?

“De schoonheid van onze aarde kan me intens beroeren. Bergen, hoge luchten, desolate landschappen, de oneindig ogende omvang van oceanen… Landschappen die overweldigend zijn in schoonheid en ervoor zorgen dat je je als mens nederig voelt vind ik bijzonder inspirerend.”